Onderzoek jouw klanten!

Wat je ook doet, je hebt klanten nodig die jouw product of dienst willen kopen. Met een klantonderzoek maak je een analyse van jouw toekomstige klanten. Hoe bereik je jouw klanten? Moet jouw bedrijf het hebben van toevallige voorbijgangers of heb je een specifieke doelgroep voor ogen? Door onderzoek te doen naar jouw klanten en hun koopgedrag weet je hoe en waar je jouw klanten het beste benadert.

Klantonderzoek

Analyseer jouw toekomstige klanten door hun koopgedrag zoveel mogelijk te beschrijven. Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke personen of bedrijven nemen jouw product of dienst af?
  • Wanneer nemen zij jouw product of dienst af? Bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of om de 10 jaar?
  • Welke motieven hebben jouw klanten? Is het noodzakelijk voor levensonderhoud of functioneren van een bedrijf of is het luxe?
  • Door het beantwoorden van deze vragen weet je of je een hele specifieke klantengroep hebt die bijvoorbeeld eens per 5 jaar jouw producten afneemt (bijvoorbeeld meubelwinkel) of een klantengroep die elke dag binnenloopt (supermarkt). Je kunt jouw onderzoek verder uitbreiden.

Je hebt een specifieke doelgroep:

Als je een halffabrikaat ontwikkelt voor een fabriek, dan kun je onderzoek doen naar deze fabrieken. Je bekijkt in welk gebied je kunt leveren en welke bedrijven mogelijk geïnteresseerd zijn.

Droom je over een reisbureau voor extreem avontuurlijke reizen? Ook dan heb je een duidelijke doelgroep en kun je gericht onderzoek doen. Welk bestedingspatroon heeft jouw doelgroep en hoe vaak gaan ze op vakantie? Deze informatie vind je op de websites van het Centraal Bureau voor de Statistiek, Sociaal en Cultureel Planbureau, maar ook op internetfora over dit onderwerp.

Jouw doelgroep is minder specifiek:

Als je bijvoorbeeld een bakkerij wilt beginnen, heb je geen afgebakende klantengroep. Klantonderzoek richt zich dan meer op de omgeving van jouw bedrijfspand. Wat is het gemiddeld besteedbaar inkomen in de omgeving van jouw bedrijf? Zijn er veel passanten? Hoe zorg je er dan voor dat ze jouw winkel binnenlopen? Wanneer doen zij hun boodschappen? Voor deze informatie kun je terecht bij uw gemeente of een ondernemersvereniging in jouw winkelgebied.

Ontwerp je websites voor kleine bedrijven, dan is het verstandig om jouw onderzoek te richten op deze groep ondernemers. Als je bijvoorbeeld webwinkels bouwt, is het interessant om je te richten op de detailhandel. Onderzoek wat de wensen van jouw klanten zijn zodat je daarop kunt inspelen.

Klanttevredenheidsonderzoek

Ook als je een klantenbestand hebt opgebouwd, kun je onderzoek blijven doen naar de ervaringen en wensen van jouw klanten. Tevreden, loyale klanten zorgen weer voor nieuwe klanten en jij kunt jouw product of dienst verbeteren.